Thursday 21 March 2013

Homemade vegan tofu paddenstoelen burger



Het was weer  zo'n dag.. zo'n dag waarin ik zin in iets had en er alles, maar dan ook echt alles voor over had om te krijgen wat ik wilde..doelgericht zou je zeggen? Ja, misschien een beetje maar ik had m'n zinnen er op gezet en gewoon zin in een heerlijke burger met alles erop en er aan. Met heerlijke gekruide potato wedges uit de oven, met een vegan aioli op een lekker knapperig broodje. Dus binnen no time...dinner was served my way;-) Wat heb je nodig voor deze heerlijke burger?


* 4 personen (4 burgers)
* 45 minuten





Voor de burger
- een half blok tofu

- een half bakje (kastanje) champignons
- 1 kleine rode ui

- 2 teentjes knoflook grof gesneden
- 3 kopjes havervlokken
- 2 el chiazaadjes in een kommetje water geweekt voor 10 minuten
- 1 tl kurkuma
- 1 tl paprikapoeder
- 1 tl gedroogde thijm
- 1 tl cayennepeper
- snufje zout en peper
- 1 el kokosolie
- vegan aioli (te koop o.a. bij Marqt)
- frisse groenten naar keuze zoals komkommer, tomaat, sla, rode ui etc voor op de burger
- optioneel, paar handjes verse verschillende kruiden zoals peterselie, koriander, munt etc.
- optioneel, eetlepel hennepzaadjes
- brood naar keuze, ik heb een Italiaanse bol genomen

Voor de potato wedges
- 8 tot 10 grote aardappels met schil in partjes gesneden
- olijfolie
- 2 el paprikapoeder
- 1 el cayennepeper
- 2 el knoflookpoeder
- zout

Verwarm de oven op 200 graden en doe de aardappels in een kom. Bedruppel deze wat met olijfolie en voeg de kruiden toe. Hussel alles goed door elkaar en verspreid het over het bakblik (met bakpapier erop). Doe de aardappels voor ongeveer 45 minuten in de oven en draai tussendoor om. 

Doe alles voor de burger in de keukenmachine behalve de aioli en de frisse groenten en de kokosolie en mix alles tot 1 geheel. Maak hier 4 burgers van met je handen. Ze kunnen vrij zacht aanvoelen maar doordat de chiazaadjes een bindend effect hebben blijven ze wel heel. Verhit de kokosolie in een hapjespan en bak hierin de burgers klaar. Afhankelijk van de grote een aantal minuten aan beide kanten. Let wel op dat je ze niet teveel omdraait. Serveer de burger met de frisse groenten en de aioli op het broodje en leg de aardappel wedges ernaast op het bord. Enjoy your delicious vegan homemade tofu paddenstoelen burger!

Mocht je maar 1 of 2 burgers nodig hebben, dan vries je de rest lekker in;-)


2 comments:

  1. Een vriend (Ramon) van mijn broer wees me op je blog, en wat een super leuke blog heb je! Ik ben zelf geen vegetariër maar eet wel een paar keer per week vegetarisch. Het is soms wel lastig om een origineel gerecht te bedenken, maar ik zie hier al heel veel lekkers! Ik volg je nu via bloglovin!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi Marlous, wat leuk om te horen! Toen ik zelf net vegetarisch was vond ik het erg moeilijk om creatief te zijn in het bedenken van mijn eten..nog steeds wel eens hoor:-) maar probeer steeds beetje bij beetje nieuwe dingen te bedenken. Ik hoop dat je heerlijke inspiraties krijgt van de recepten!

      Delete