Saturday, 2 July 2011

Hummus & Falafel, a very healthy bite!



Dit is een heerlijk gerecht voor degene die houden van Meditteraanse bordjes met lekker hapjes. Ook nog eens heerlijk snel te bereiden.

- Olijfolie
- Sesamzaad
- Kikkererwten uit blik
- Turkse of Griekse yoghurt
- 2 teentjes knoflook superfijn gesneden
- Cayennepeper
- Peterselie
- Paprikapoeder
- 1 citroen
- Falafelballetjes (te koop in schalen bij de supermarkt, ik zal een volgende keer uitleggen hoe je zelf falafel maakt)
- Pitabroodjes
- Staafmixer

Verwarm de oven voor op 200 graden. Je begint met het bakken van 5 eetlepels sesamzaad in een droge koekenpan. Doe tot op middelmatig vuur 3 minuten ongeveer. Doe de kikkererwten uit blik in een kom met 3 tot 4 eetlepels vocht uit het blik. Voeg 1 eetlepel olijfolie en 1 eetlepel yoghurt toe en doe als laatste de knoflook  en de gebakken sesamzaadjes erbij. Mix deze ingredi├źnten tot een gladde mix en voeg nog 3 eetlepels citroensap erbij en een halve theelepel cayennepeper en mix verder. Breng deze mix op smaak met peper en zout. Doe inmiddels de pitabroodjes in de oven en volg de gebruiksaanwijzing hiervan. Ook kun je de falafel balletjes nu bakken met een scheutje olie totdat deze lekker warm en knapperig zijn (dit zal ongeveer 5 tot 7 minuten duren). Schep met een lepel de hummus uit de kom en strijk het plat in een diep bord. Maak in het midden een gaatje waar je de olijfolie in druppelt. Druppel ook nog wat olijfolie over de hummus zelf, niet al te veel. Strooi over de gehele hummus paprikapoeder en een paar peterselie blaadjes. Je kunt de falafel neerleggen op de hummus en het warme pita brood lekker dippen in de hummus. Dit gerecht is ook heerlijk als tapas met of zonder falafel.
De hummus die je over hebt kun je gebruiken voor heerlijke broodjes. Ik zal binnenkort wat recepten voor broodjes met hummus schrijven zodat je weer wat idee├źn hebt. 

Lieve groet, 

Asha

No comments:

Post a Comment